Nunhead Cemetery

Oscar Wilde w „The Canterville Ghost” napisał: “Death must be so beautiful. To lie in the soft brown earth, with the grasses waving above one’s head, and listen to silence. To have no yesterday, and no to-morrow. To forget time, to forget life, to be at peace”. Facet jest niezły, przemawia do mnie.

Czasami wstydzę się przyznać, że lubię cmentarze. Znam ludzi, którzy się ich boją, którzy nie znoszą zapachu lampek, a ja pamiętam, jak pewnego pierwszego listopada nie mogłam tam iść z Mamą, ponieważ byłam nieźle przeziębiona.

Jedno z fajniejszych wspomnień z dzieciństwa? Siadanie na parapecie dzień po jakimś narodowym święcie i patrzenie się przez godziny na kolorowe płomyczki święcące w oddali, ponieważ nie tak bardzo daleko naszego domu na wzniesieniu znajdował się cmentarz. Czasami te lampiony wyglądały jak gwiazdy.

Po co o tym wszystkim piszę? Przecież cmentarze są strasznie straszne.

Pierwszy listopada jest jeszcze tyle przed nami, a ja poświęciłam dzisiaj prawie dwie godziny drogi w jedną stronę, by iść na cmentarz.

Czy ją kompletnie powaliło? Pomyślisz. Nie, nie, nie, nie. Postanowiłam, że tym razem postawię na rzeczy, których jeszcze w Londynie nie widziałam, no chyba, że muzea, chyba, że Van Gogh, to wtedy się nie liczy, że już było i będzie po raz drugi, dziesiąty. Mam trochę dość zwiedzania samemu, ale tego nie mogłam przepuścić. Dwa lata zbierałam się, żeby tam pojechać, ponieważ z mojego miejsca zamieszkania czekały mnie trzy przesiadki, każda na inny środek transportu. Dałam radę.

Cmentarz w Nunhead jest jednym z najstarszych i jednym z siódemki „Magnificent cemeteries” w Londynie, tak naprawdę nazywa się „All Saints’ Cemetery”. W sumie „Głowa zakonnicy” nie jest taka zła, tylko szkoda, że nazwa całej dzielnicy pochodzi od nazwy burdelu.

Początkowo chciałam iść na Cmentarz Highgate, ale wstęp kosztuje ponad dziesięć funtów, a ten jest kompletnie za darmo. Teraz cmentarz jest rezerwatem przyrody. Widziałam ludzi spacerującymi z psami, a nawet biegaczy (!). Zapadające się wiktoriańskie sarkofagi otoczone jakby przymarzłym, przyrośniętym bluszczem robią oszałamiające wrażenie.

Myślę, że po prostu zostawię was ze zdjęciami.

2085210121812149211921572147

Adres: Linden Grove, London SE15 3LP

Jak dojechać: stacja Brockley (tylko Overgound, czyli nadziemne metro, coś w ten deseń), później trzeba jeszcze chwilę iść, ale prosta droga i warto. Cmentarz znajduje się w drugiej strefie.

1 thought on “Nunhead Cemetery

  1. Piękne zdjęcia :D
    Kiedyś w Dover byłam przejazdem, jakoś przypadkiem trafiłam na mały cmentarzyk przy jakimś kościele i chyba to najbardziej zapamiętałam, z całej wędrówki po tym mieście. Także wiem, o czym mówisz :)

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close